Bloggoppgave 6

Denne ukes blogginnlegg skal omhandle hvordan nyhetsredaksjoner kan og bør utnytte nettmediets potensial best mulig og her er mine fantastisk reflekterte tanker rundt dette. Tekstene kan du selv lese her:

 

Det jeg tenker er, at i dagens teknologiske verden må nyhetsredaksjoner gjøre alt for å ikke miste lesere til andre konkurrenter, eller miste dem i det hele tatt. Det handler om å legge til rette for at man skal kunne nå den målgruppen man ønsker. Mange har gjort om avisene eller magasinene sine slik at man kan bla dem opp, enten på en smarttelefon eller et nettbrett. På denne måten vil de ikke miste de leserne som er lei av de gamle papirutgavene. Slik som det står i artikkelen til The Atlantic handler det om å få leseren nysgjerrig på hva som står. Hvor de refererer til de ti mest leste sakene fra New York Times gjennom hele 2013. Som f. eks er, sport – som da tydeligvis opptar veldig mange. Eksempel: sitt bak i audeitoriumet på en forelesning under OL, kan da garantere deg at alle maskinene du ser, har et eller annet innslag fra OL, enten det er direkte eller reprise. Videre lenger ned på listen var det om bombingen i Boston, så kommer det om kjente personer som de fleste av oss har interesse av, selv om vi kanskje ikke liker å innrømme det.

Det å skape nysgjerrighet, er kanskje enda viktigere nå, for de som fremdeles har papirutgaver, for å få folk til å kjøpe avisen. Jeg vet at for min del, synes jeg det er bedre å ha noe fysisk å holde i- som en avis, fremfor et nettbrett med en nettside om omhandler samme saken. For når man er på nett er det jo så mye lettere å gå fra den ene nettavisutgaven til den andre, siden markedet er blitt så stort!

Skjermbilde 2014-03-12 kl. 16.58.47

I en av de andre tekstene vi har lest står det om hva blogging gjør for journalistikken. Jeg tenker at man må ha noen klare skiller på en blogger og en journalist. Sier ikke det at det ikke finnes mange pålitelige blogger der ute som skriver om litt mer interessante ting enn hva de spiste til frokost. De er ikke journalister selv om de skriver om saker som angår oss alle. Det er en grunn til at man går på skole og utdanner seg over flere år til å kunne kalle seg en journalist.  Igjen så har de aller fleste nyhetsredaksjoner et eget kommentarfelt under hvert enkelt innlegg, hvor folk kan legge igjen sine egne meninger. Om bloggere har et syn på samme sak som nettavisen skriver om, så legg igjen lenken til bloggen din i kommentarfeltet da vel. Til syvende og sist er det forskjell på en blogger og en journalist.

• Alle rettigheter til skjermdump går til NRK, Aftenposten, VGDagbladet og min fantastiske mac som gjør det mulig å ta slike supre skjermbilder!

– Vi blogges

Advertisements
Dette innlegget ble publisert i Uncategorized. Bokmerk permalenken.

4 svar til Bloggoppgave 6

  1. Lars sier:

    Utviklingen i forhold til hvordan vi får tilgang på nyheter har virkelig tatt av de siste årene. Det har gått fra å sperre seg ute ved å holde en stor avis foran seg, til å sperre seg ute ved hjelp av en liten skjerm på telefonen. Merkelig hvordan verden fungerer.

  2. kinelau sier:

    Veldig bra innlegg! 
    Men først vil jeg legge meg til litt uenighet om forskjellen du frempeker om en blogger og en journalist. Ja, det er en forskjell, men jeg mener det legges til rette for hva man velger å fremlegge og hvilke målgruppe man ønsker å oppnå. Der jeg er uenig er, hvis man kaster alle typiske rosabloggere fra blogg.no under samme kam, så kan man likevel finne mange journalister som danner en blogg, f.eks om 22.juli hendelsen eller bombingen i Boston, for å skape en oppdatering blant den målgruppen som leser fler blogger enn selve nyhetslinker. En journalist skal kunne multitaske seg i flere hjørner. Så en journalist kan være en blogger, men at en blogger skal bli en journalist krever mer, hvis du skjønner hva jeg mener.
    Bortsett fra dette så er jeg enig i hva du sier. Hva redaksjoner må gjøre for å fange interessen til sin bestemte målgruppe. For det blir for mye hvis man tror en redaksjon kan oppnå alle mål til alle målgrupper. Som også The New York Times gjorde, var å plutselig publisere noe annerledes, noe som ikke er forventet, da de slengte inn denne lille spørreundersøkelsen på første siden på nettet om dialekter. Den kom som en av de mest leste innlegg i hele 2013, til tross for alt annet ”viktig” som skjedde. Så å skape noe unikt, men likevel falle i smak hos alle er en god ting, for kanskje man da kan fange seg nye lesere underveis med noe annerledes?

  3. janerikus sier:

    Jeg må si meg veldig enig i forskjellen mellom en blogger og en journalist. Jeg synes at bloggeren er mye mer frie til å publisere det de føler, opplever og vil fortelle til internett. Samtidig ser vi ofte at kjente journalister har en blogg ved siden. Dermed får de en mulighet for å dele mye annet på et mye mer personlig nivå. Her er twitter også sentralt. En blogger kan også opptre som et delingsverktøy av nyhetene.

    Jhawk

  4. kristojo sier:

    Jeg er veldig enig i at det finnes store forskjeller mellom en blogger og en journalist, men det skal også sies at det finnes store forskjeller mellom en blogger og en blogger. Ingen blogger er like, og folk skriver om ulike ting, ut ifra hvilken målgruppe de har, og skriver for. En typisk rosablogger har nok flest lesere av jenter i tenårene, men andre blogger kan ha politisk interesserte menn som sin målgruppe. Det skal også sies at ikke alle journalister gjør jobben sin like godt, men stort sett gjør de det. At kjente journalister har blogger ved siden av, er i og for seg greit. Vi har jo ytringsfrihet her i landet, men det kan likevel komme situasjoner hvor en journalist må fremlegge en sak på en måte vedkommende ikke selv står innenfor, kun fordi avisen mener det. Da kan det bli en rollekonflinkt for journalisten om vedkommende hovedsakelig skal fremtre som journalist eller blogger, siden det er veldig ulike måter å skrive på.

Legg igjen en kommentar

Fyll inn i feltene under, eller klikk på et ikon for å logge inn:

WordPress.com-logo

Du kommenterer med bruk av din WordPress.com konto. Logg ut / Endre )

Twitter picture

Du kommenterer med bruk av din Twitter konto. Logg ut / Endre )

Facebookbilde

Du kommenterer med bruk av din Facebook konto. Logg ut / Endre )

Google+ photo

Du kommenterer med bruk av din Google+ konto. Logg ut / Endre )

Kobler til %s